Transportul multimodal din Romania este utilizat de doar 2,3% din companiile active |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 25 Apr 2025 10:40 |
![]() "Romania are o pozitie geografica avantajoasa, insa lipsa unei infrastructuri integrate si moderne limiteaza optiunile companiilor si reduce competitivitatea. Prin investitii si o strategie coerenta, transportul multimodal poate deveni un pilon esential al economiei nationale si o alternativa sustenabila pentru viitor”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
CSDN si CNSDF au analizat transportul multimodal de marfuri din Romania, pe baza informatiilor transmise de companiile care isi desfasoara activitatea in industria prelucratoare, case de expeditii de marfuri, terminale intermodale/multimodale de marfuri, precum si a informatiilor furnizate de institutii publice, formuland recomandari pentru dezvoltarea acestuia.
Infrastructura de transport
Reteaua de drumuri publice utilizata pentru transportul rutier a crescut cu 0,2%, in 2023 ajungand la 86.388 kilometri, in timp ce lungimea cailor ferate in exploatare s-a diminuat cu 1,4% fata de anul 2021, pana la 10.611 kilometri. Referitor la infrastructura de transport naval, Romania are 2.763 de kilometri de cai navigabile, 43 de porturi fluviale si fluvio-maritime/locuri de operare/puncte de lucru, cel mai mare port maritim, Constanta si canalul Dunare-Marea Neagra. In ceea ce priveste transportul aerian, cu toate ca Romania are 17 aeroporturi, doar noua aeroporturi au fost utilizate pentru transportul marfurilor, respectiv: Otopeni, Cluj, Timisoara, Constanta, Craiova, Iasi, Suceava, Arad si Sibiu.
Grad redus de utilizare al transportului multimodal
In prezent, in Romania exista 58 de terminale inter/multimodale de transport (care utilizeaza doua sau mai multe moduri de transport), din care doar 27 sunt active. Din numarul total de terminale, 33 sunt proprietatea CFR Marfa (56,9%), insa doar patru sunt active. Din cele 27 de terminale active, aproape jumatate deservesc principala poarta de intrare a marfurilor in tara, respectiv portul Constanta, fiind situate in regiunea de Sud-Est a tarii. Transportul multimodal este utilizat, insa, de doar 2,3% dintre companiile active in Romania1, care au raspuns solicitarilor realizate de CNSDF si CSDN, transportul rutier clasandu-se pe prima pozitie, datorita duratei scurte a livrarii marfurilor la destinatar si a dezvoltarii mai bune a retelei rutiere decat cea feroviara sau navala.
Si din punctul de vedere al cantitatii totale de marfuri transportate, transportul rutier se claseaza pe primul loc (84,1%), urmat de transportul feroviar (11,1%) si cel multimodal (3,1%), in timp ce transportul aerian nu reprezinta o optiune intalnita frecvent in randul companiilor din cauza lipsei unor terminale cargo specializate si a costurilor foarte mari de transport. Din cantitatea totala de marfuri transportata multimodal in 2023 (2,5 milioane tone), 43,63% a fost transportata feroviar-rutier (1,1 milioane. tone), in timp ce 38,57% (aproximativ 1 milioane tone) a fost transportata rutier-feroviar-naval. Astfel, companiile sunt reticente sa apeleze la transportul multimodal, avand in vedere infrastructura de transport inadecvata, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanturi logistice multimodale si a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport si de transfer, timpul de tranzit ridicat si navigabilitatea redusa pe Dunare.
Recomandari pentru imbunatatirea transportului multimodal
In acest context, CNSDF si CSDN recomanda actualizarea strategiei nationale de dezvoltare a transportului multimodal in Romania, avand in vedere ca acest mod de transport reprezinta o optiune flexibila, din ce in ce mai utilizata pe plan international. Asadar, este vitala realizarea investitiilor in dezvoltarea infrastructurii de transport multimodal, prin extinderea retelei de linii electrificate, a capacitatilor de stationare in zona terminalelor, extinderea retelei feroviare pentru integrarea terminalelor multimodale, dar si cresterea vitezei de deplasare a trenurilor de marfa. De asemenea, este importanta construirea unor terminale multimodale moderne, inclusiv in porturi, pentru transportul containerizat de marfuri, care, in anul 2023, a reprezentat 5% din cantitatea totala de marfuri transportata. In plus, terminalele detinute de CFR Marfa trebuie modernizate, iar cele care nu sunt active trebuie operationalizate, cu optiunea ca exploatarea acestor infrastructuri de servicii sa fie atribuita, in conditiile legii, companiilor feroviare interesate. Avand in vedere capacitatea de depozitare insuficienta, CNSDF si CSDN recomanda cresterea acesteia, inclusiv prin crearea unor zone specializate pentru depozitarea marfurilor, ceea ce va reduce timpii de tranzit ai marfurilor. 1 Potrivit unui chestionar la care au raspuns circa 220 de companii. Digitalizarea transportului multimodal va permite o mai buna coordonare a transportului de marfa intre diferite tipuri de transport, ceea ce va creste calitatea serviciilor si va spori rentabilitatea in cadrul lantului logistic. O alta recomandare vizeaza asigurarea unui regim fiscal echilibrat pentru toate modurile de transport, astfel incat sa nu fie favorizata, de exemplu, prin sistemul de taxe, o anumita modalitate de transport in defavoarea unor optiuni mai putin poluante. In plus, modernizarea si dezvoltarea portului Constanta ar facilita transportul multimodal de marfuri, iar extinderea retelei de autostrazi va reduce timpii de transport. In ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii de transport naval, sunt necesare investitii pentru asigurarea continua a navigabilitatii pe Dunare, realizarea de conexiuni intre toate porturile cu reteaua feroviara si rutiera, dar si asigurarea tuturor utilitatilor publice in porturi. Actualul context international si evolutiile transporturilor de marfuri pot creste fluxurile de marfa din alte state, in conditiile unui transport multimodal dezvoltat, cu costuri si timp reduse. De asemenea, valorificarea potentialului de transport feroviar si naval de care dispune Romania va permite si atingerea obiectivelor UE in domeniul transportului multimodal. Astfel, 30% din transportul rutier de marfuri pe distante de peste 300 de kilometri ar trebui sa fie transferat catre ale moduri de transport (feroviar/naval), mai ecologice, procent care va trebui sa ajunga la 50%, in anul 2050, contribuind astfel la reducerea emisiilor de carbon. Studiul privind "Transportul multimodal de marfa in Romania - evolutii si perspective” este disponibil pentru consultare publica aici. |