NEPI: Revenire la stabilitatea post-pandemie sau un val de prosperitate in ECE |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 23 Iun 2025 15:19 |
![]() Evenimentul a avut loc in centrul comercial Paradise Center din capitala Bulgariei, care are o suprafata inchiriabila bruta de 85.200 mp si este una dintre cele mai performante proprietati ale grupului in ceea ce priveste cresterea venitului operational net. Paradise Center face parte din portofoliul NEPI Rockcastle, care cuprinde 60 de proprietati, evaluate la 7,9 miliarde de euro, situate in opt tari din Europa Centrala si de Est (CEE).
"Bulgaria cunoaste o dezvoltare accelerata si reprezinta o oportunitate semnificativa pentru retaileri, motiv pentru care ne extindem prezenta pe aceasta piata dinamica. Nicio alta companie de real estate din Europa nu are in derulare proiecte de dezvoltare in retail de aproape 800 de milioane de euro, care includ si Promenada Plovdiv. Aceasta este o dovada a ritmului de crestere economica si a consumului in regiunea CEE, unde ne desfasuram activitatea”, a declarat Rüdiger Dany, CEO NEPI Rockcastle.
Promenada Plovdiv
La randul sau, Manol Goygadjiev, Asset Manager pentru Bulgaria in cadrul NEPI Rockcastle, a evidentiat potentialul viitorului centru comercial Promenada Plovdiv, un proiect care va ocupa o suprafata inchiriabila bruta de 60.500 mp. Promenada Plovdiv a fost conceput pentru a redefini experienta de shopping in al doilea oras ca marime din Bulgaria, aducand branduri noi, care intra pentru prima data in regiune. La finalul primului trimestru din 2025, proiectul era deja preinchiriat in proportie de 40%. Promenada Plovdiv va include peste 200 de spatii comerciale si 1.500 de locuri de parcare, avand o suprafata comparabila cu cea totalizata de cele trei centre comerciale existente in oras. Finalizarea lucrarilor este estimata pentru sfarsitul lui 2027.
Plovdiv este unul dintre cele mai vechi orase din Europa – atestat inca dinainte de Roma sau Atena – si reprezinta un pol industrial important al Bulgariei. Zona metropolitana Plovdiv are o populatie de aproximativ 800.000 de locuitori, in majoritate tineri, si inregistreaza cea mai rapida crestere urbana din tara.
In Bulgaria, NEPI Rockcastle detine in prezent doua centre comerciale, Paradise Center si Serdika Center, situate in Sofia.
Perspective macroeconomice
In cadrul evenimentului, Valentin Tataru, economist-sef ING Bank Romania, a subliniat ca Bulgaria a inregistrat cea mai mare crestere a valorii reale a salariilor dintre tarile CEE: peste 16%, in perioada 2021–2023. Pentru 2025, este anticipata o majorare de 2,8% a consumului si o inflatie de 4,8%. Cresterea economica sustinuta a Bulgariei a contribuit la o convergenta rapida in ceea ce priveste puterea de cumparare, de la 47% din media Uniunii Europene in 2012, la peste 65% in 2024.
Carsten Brzeski, Global Head of Macro al ING Germania, a prezentat doua scenarii macroeconomice posibile pentru perioada urmatoare: o revenire la stabilitatea post-pandemie sau un val de prosperitate economica in regiunea CEE, pe masura ce statele din regiune isi continua integrarea in piata unica europeana.
![]() Retailul experiential – raspunsul la provocarea lipsei de loialitate
Jack Stratten, Director al agentiei londoneze de trenduri in retail – Insider Trends, a sustinut o prezentare interactiva despre modul in care brandurile pot raspunde provocarii tot mai mari generate de lipsa de loialitate si de interes a consumatorilor, in special din randul Generatiei Z. Potrivit acestuia, 64% dintre clienti se simt coplesiti de optiuni, iar 90% resimt un grad ridicat de oboseala in fata publicitatii comerciale excesive.
In acest context, este necesar ca magazinele sa se transforme din simple spatii de vanzare in adevarate huburi de experiente. Unii retaileri creeaza spatii „Instagramabile”, cu accent pe crearea de continut digital, iar conceptul de „lux accesibil” devine tot mai popular, oferind experiente de top la preturi rezonabile.
In incheierea Retailers Day, Marek Noetzel, Chief Operating Officer al NEPI Rockcastle, a subliniat faptul ca schimbarile din retail se vor accelera exponential in urmatorul deceniu, insa nevoia oamenilor de a interactiona, socializa si petrece timp in centrele comerciale va ramane ridicata. Astfel, strategia de administrare activa a portofoliului si parteneriatele solide cu retailerii vor deveni si mai importante pentru NEPI Rockcastle.
![]() Marek Noetzel a mai aratat ca sustenabilitatea ramane o prioritate, compania fiind angajata in reducerea amprentei de carbon si in sprijinirea retailerilor in atingerea obiectivelor ESG, prin furnizarea de energie verde la preturi competitive. Totodata, NEPI Rockcastle investeste in initiative cu impact pozitiv in comunitatile locale, asumandu-si rolul de lider responsabil in industrie.
Cea de-a treia editie a Retailers Day a marcat si prezentarea noului branding NEPI Rockcastle, care reflecta viziunea companiei orientata spre viitor si consolidarea identitatii sale pe piata europeana.
|