Agenda Constructiilor
Miercuri, 19 Noiembrie 2025
ABONARE REVISTE
PAGINA PERSONALIZATA


ENERGY POLICY GROUP (EPG)

ENERGY POLICY GROUP (EPG)

Adresa: Str. Constantin Noica nr. 159, Bucuresti, S6
Telefon: -
E-mail: office@epg-thinktank.org
Web site: www.epg-thinktank.org
Domenii: Patronate si asociatii profesionale
Descriere activitate
EPG este un think tank independent, non-profit, dedicat politicii energetice si climatice din Romania si Uniunea Europeana. Fondat in 2014, EPG functioneaza ca un institut de cercetare a politicilor, finantat in principal prin granturi competitive, organizatii filantropice si, intr-o mica masura, prin proiecte din sectorul privat. EPG are ca scop promovarea unui dialog bazat pe dovezi cu privire la modul de a echilibra decarbonizarea, competitivitatea economica si echitatea sociala, implicand decidenti politici, industrie si publicul larg.
Prezentare companie/institutie
EPG: Licitațiile CfD expun riscurile și limitele pieței de energie regenerabilă
 
 
 
 
Nadia Maki
Funcția/Organizația: Senior Researcher în cadrul EPG;
Experiență profesională: 6 ani de cercetare și analiză pe probleme de energie și climă.
 
Piața energiei regenerabile din România traversează o etapă critică, în care recordurile la prețurile energiei solare contrastează cu eșecurile parcurgerii capacității eoliene licitate. Licitațiile Contracts for Difference (CfD), menite să stimuleze investițiile și stabilitatea sistemului energetic, arată acum limitele mecanismului: prețuri foarte scăzute pentru energia solară generează oferte riscante, în timp ce dezvoltatorii de parcuri eoliene ezită să participe. Nadia Maki, Senior Researcher la EPG, explică cum contextul actual - de la subestimarea orelor cu preț negativ la inflația neindexată complet - pune presiune pe profitabilitatea proiectelor și limitează participarea pe piață. Cercetătoarea EPG subliniază că ajustarea mecanismelor CfD, integrarea stocării colocalizate și stimularea participării reale ar putea fi cheia pentru o tranziție energetică sustenabilă și pentru atingerea țintei de 10 GW de capacitate solară și eoliană până în 2030.
EPG (Energy Policy Group) este un think tank independent, non-profit, fondat în 2014, dedicat analizei politicilor energetice și climatice din România și Uniunea Europeană. Organizația se implică activ inclusiv în evaluarea schemelor de sprijin pentru regenerabile, precum sistemele CfD, oferind analize independente despre performanța licitațiilor, impactul asupra prețurilor și riscurile pentru dezvoltatori.
 
- Care sunt rezultatele recente ale licitațiilor CfD pentru energie regenerabilă în România?
- A doua licitație CfD a înregistrat prețuri record la energia solară, însă nu a atins cota pentru energia eoliană. Pentru energia eoliană, capacitatea totală licitată a fost de 2 GW, cu un preț maxim de "strike" de 80 euro/MWh. Contractele încheiate acoperă însă doar 60% din capacitatea planificată, cel mai mic preț fiind de 65,17 euro/MWh (proiect de 211 MW în județul Constanța). În ceea ce privește energia solară, întreaga capacitate planificată a fost achiziționată, cu 1,49 GW contractați. Cel mai mic preț de "strike" a fost 35,77 euro/MWh, rezultat dintr-un proiect divizat în oferte mai mici. La prima licitație, întreaga capacitate solară de 1,5 GW a fost contractată la prețuri de 51 euro/MWh pentru solar și 65 euro/MWh pentru eolian. Modificările din a doua licitație au inclus eliminarea capacității maxime per ofertant, o flexibilitate mai mare în creșterea plafonului de achiziție și introducerea principiului "Do No Significant Harm".
- Aceste prețuri sunt sustenabile pe termen mediu?
- Mulți dezvoltatori care nu au obținut contracte în prima rundă au refuzat să participe la a doua licitație, anticipând că nu vor fi competitivi la prețurile extrem de scăzute. Piața solară se confruntă cu dificultăți care provoacă îngrijorare și descurajare, iar abundența proiectelor fotovoltaice creează o grabă pentru a "prinde ceva". Acest context, combinat cu subestimarea numărului de ore cu preț negativ și a penalităților pentru dezechilibre, a condus la oferte care riscă să fie realizate fără profit marginal. De asemenea, prețurile de 35-45 euro/MWh pot genera așteptări nerealiste la viitorii cumpărători și pot împinge piața într-o stare de expectativă. Influența inflației, indexată doar la interval de trei ani și doar dacă depășește 10%, accentuează riscul pentru dezvoltatori, care se pot confrunta cu câțiva ani de prețuri sub nivelul optim, chiar și cu un PPA (Power Purchase Agreement - contract de achiziție a energiei electrice.). Rezultatele pentru energia eoliană arată clar că mulți dezvoltatori nu sunt dispuși să accepte riscul, având în vedere că CfD nu a reușit să asigure decât 60% din capacitatea vizată.
- Cum ar trebui concepute CfD-urile pentru a stimula participarea pe piață?
- Dezvoltatorii licitează pe piața angro bazându-se pe cel mai mic preț care le permite un profit suficient. Generatoarele CfD, care primesc plăți suplimentare indiferent de prețul din piața spot, sunt stimulate să vândă cât mai multă energie odată, ceea ce descurajează participarea celor care nu pot licita la prețuri artificial de mici. În alte scheme CfD, cum este cazul din Marea Britanie, această practică este interzisă, iar contractele pot fi anulate în caz de comportament incorect. O soluție ar fi modificarea mecanismului de profit-sharing, astfel încât generatoarele CfD să poată obține profit suficient pentru a încuraja oferte reale și creșterea participării în piețele secundare, cum ar fi serviciile de echilibrare sau cele auxiliare - care sprijină funcționarea stabilă și sigură a rețelei electrice.
- Ce rol joacă stocarea energiei în schemele actuale și cum ar putea fi optimizată?
- Un alt element care descurajează participarea și echilibrarea rețelei este lipsa de capacitate de stocare. Energia produsă de surse regenerabile, stocată și injectată ulterior în rețea, nu este considerată pentru plata CfD. Permisiunea stocării colocalizate ar permite generatoarelor să se autoregleze în perioadele cu preț negativ și să intre pe piață când profitul este atractiv. Aceasta ar favoriza participarea jucătorilor mari, experimentați, care în prezent nu pot reduce ofertele pentru a participa. Separarea stocării modifică modul de optimizare a proiectelor, reducând cantitatea de stocare atașată și stabilitatea rețelei. Irlanda a implementat cu succes un sistem comparabil, permițând stocarea colocalizată, cu cerințe stricte de monitorizare și asigurarea că energia stocată provine doar din proiectul suportat.
- Care ar trebui să fie pașii următori pentru piața energiei regenerabile din România?
- Pe bună dreptate sau pe nedrept, CfD-ul este văzut de consumători și dezvoltatori ca un instrument pentru semnalarea prețurilor, însă rezultatele recente arată că, în forma actuală, prețurile nesustenabile pot genera incertitudine și pot paraliza dezvoltarea pieței. Pentru ca România să atingă ținta de cel puțin 10 GW de capacitate solară și eoliană până în 2030, este nevoie de o strategie mai bine calibrată, care să asigure stabilitate financiară și predictibilitate pentru dezvoltatori.
Primul pas este ajustarea mecanismului CfD astfel încât să permită un profit rezonabil pentru proiectele licitate, pentru a evita distorsionarea pieței. Mecanismul de împărțire a profitului ar putea fi reconfigurat pentru a încuraja participarea activă a proiectelor pe piețele secundare, cum ar fi serviciile de echilibrare și auxiliare, contribuind la stabilitatea rețelei, în loc de injectarea unei capacități cât mai mari pe piața angro.
Al doilea pas implică permiterea integrării stocării co-localizate în schemele CfD. Acest lucru ar permite producătorilor să gestioneze mai eficient perioadele cu prețuri negative, sporind atât profitabilitatea, cât și securitatea sistemului energetic. Experiențele internaționale, cum ar fi Irlanda, demonstrează că această abordare poate fi implementată cu cerințe stricte de monitorizare și control, fără a crea riscuri suplimentare pentru consumatori.
În același timp, trebuie să existe o prioritizare clară a proiectelor, concentrându-se pe cele cu o bază financiară solidă și o capacitate reală de implementare, astfel încât investițiile să nu creeze blocaje sau să supraîncarce rețeaua. Comunicarea transparentă a cerințelor și așteptărilor de către autorități, împreună cu consultarea activă a dezvoltatorilor, vor contribui la o planificare mai previzibilă și vor reduce perioadele de "așteptare și observare".
În esență, pașii următori trebuie să combine reforme legislative și reglementări clare cu instrumente de piață inovatoare și planificare strategică. Numai în acest fel România poate transforma obiectivele sale ambițioase de decarbonizare în rezultate tangibile, echilibrând competitivitatea economică, durabilitatea și securitatea sistemului energetic național.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2025)

Produse & tehnologii

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TotalEnergiesBIMhiltiALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr.194 (October 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Acvatot 2019
concelex
strabag nivel 1
Daikin
Daikin
leviatan
MAKITA
Eco Garden Construct
DRS
EURO BUILD
quadratum
EDIT-Structural
MCA
KADRA
Arduro
Ubitech
theda mar
CDS
noark
TECNIC
CONCEPT STRUCTURE
ERBASU CONSTRUCT
BogArt
AED
ELECTROGRUP
GEWISS
SIGM

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
ahkawards
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor