APAVITAL continua dezvoltarea infrastructurii de apa prin PDD 2021-2027 |
![]() |
Instalatii de apa & sisteme HVAC Publicat de Elena Icleanu 23 Apr 2025 06:25 |
![]() Tot din surse proprii ale companiei de apa, vor mai fi implementate, in 2025, proiecte de inlocuiri de retele, modernizari si refacere a bransamentelor in mai multe zone ale oraselor Iasi, Pascani, Targu Frumos si Roman, precum si in sate din comunele Tibanesti - Ipatele si Belcesti.
Totodata, APAVITAL SA continua implementarea "Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din judetul Iasi in perioada 2014-2020" (Etapa a II-a), transferat pentru finantare prin PDD. Investitiile prevad in principal alimentarea cu apa a aglomerarilor care fac parte din proiect, realizarea de aductiuni, constructia de rezervoare, precum si de retele de canalizare si statii de epurare. In cadrul acestui proiect, investitiile se vor realiza prin intermediul contractelor de lucrari, diferentiate in 14 contracte (24 de loturi), avand ca obiect executia de lucrari de captare (aductiuni noi si reabilitari), statii de tratare a apei (statii de clorinare noi si reabilitari aferente celor existente), lucrari la retelele de distributie (statii de pompare, rezervoare, retele de distributie - inclusiv bransamente), lucrari la retelele de canalizare (retele de colectare - inclusiv racorduri, statii de pompare a apelor uzate - SPAU); lucrari la statii de epurare a apelor uzate (statii noi si reabilitarea celor existente), precum si alte dotari aferente investitiilor.
"Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din judetul Iasi, in perioada 2014-2020" (etapele I si II) are o valoare de 504,23 milioane de euro (fara TVA) si este finantat 94% din fonduri publice nerambursabile, din care 85% subventie UE, 13% bugetul de stat si 2% bugetul local al UAT.
![]() Au fost semnate 34 de contracte de lucrari pentru extinderea si modernizarea retelelor
Din totalul de 36 contracte prin care va fi implementat proiectul regional de dezvoltare a retelelor de apa si canalizare (24 contracte lucrari, 10 contracte de furnizare si 2 contracte de servicii), au fost semnate 34, unul este in procedura de licitatie (in etapa de evaluare a ofertelor) su un altul este in pregatirea licitatiei pentru atribuire.
CL1 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in Zona Metropolitana a municipiului Iasi - zona Nord. Contractul, in valoare de 102,67 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in august 2023 si are termenul de finalizare prevazut in iunie 2025.
CL1 - Lot 2: Extinderea sistemului de apa si canalizare in Zona Metropolitana a municipiului Iasi - zona Nord. Contractul, in valoare de 15,7 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in mai 2023 si are termenul de finalizare prevazut in iulie 2025.
CL2 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in Zona Metropolitana a municipiului Iasi - zona Sud (UAT Barnova si Ciurea). Contractul, in valoare de 78,2 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2022 si are termenul de finalizare prevazut in iulie 2025.
CL2 - Lot 2: Extinderea sistemului de apa si canalizare in Zona Metropolitana a municipiului Iasi - zona Sud (UAT Miroslava). Contractul, in valoare de 29 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2022 si receptionat in decembrie 2024.
CL2 - Lot 3: Extinderea sistemului de apa si canalizare in Zona Metropolitana a municipiului Iasi - zona Sud (UAT Tomesti si Comarna). Contractul, in valoare de 64,4 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2022 si are termenul de finalizare prevazut in septembrie 2025.
CL3: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 1 Iasi - Popricani. Contractul, in valoare de 56,43 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in aprilie 2022 si are termenul de finalizare prevazut in aprilie 2025.
![]() CL4 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul lasi, Axa 2 Iasi -Mogosesti - Scanteia (UAT Mogosesti). Contractul, in valoare de 81,3 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in ianuarie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in aprilie 2025.
CL 5 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 3 Iasi - Comarna - Costuleni - Dobrovat - Ciortesti - Cozmesti (UAT Dobrovat, Comarna, Costuleni, Schitu Duca si Ciortesti). Contractul, in valoare de 141,54 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in august 2023 si are termenul de finalizare prevazut in octombrie 2025.
CL 5 - Lot 2: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 3 Iasi - Comarna - Costuleni - Dobrovat - Ciortesti - Cozmesti (UAT Cozmesti). Contractul, in valoare de 33 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in mai 2023 si are termenul de finalizare prevazut in mai 2025.
CL6: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 4 Braiesti - Sinesti - Popesti (UAT Sinesti si Popesti). Contractul, in valoare de 75 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in august 2022 si are termenul de finalizare prevazut in aprilie 2025.
CL7 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 5 Rachiteni - A.I. Cuza - Helesteni - Ruginoasa - Costesti (UAT Al.I. Cuza si Helesteni). Contractul, in valoare de 82,88 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in iunie 2022 si are termenul de finalizare prevazut in mai 2025.
CL7 - Lot 2: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 5 Rachiteni - A.I. Cuza - Helesteni - Ruginoasa - Costesti (UAT Ruginoasa si Costesti). Contractul, in valoare de 32,27 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in septembrie 2025.
CL 8 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 6 Cristesti - Tatarusi - Valea Seaca - Lespezi (UAT Cristesti, Tatarusi si Motca). Contractul, in valoare de 155,78 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in octombrie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in februarie 2026.
CL 8 - Lot 2: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 6 Cristesti - Tatarusi - Valea Seaca - Lespezi (UAT Lespezi si Valea Seaca). Contractul, in valoare de 136,77 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in octombrie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in februarie 2026.
CL 9 - Lot 1: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 7 Harlau - Cotnari (UAT Deleni). Contractul, in valoare de 74,4 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in martie 2025.
CL 9 - Lot 2: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 7 Harlau - Cotnari (UAT Harlau si Scobinti). Contractul, in valoare de 72,87 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2024 si are termenul de finalizare prevazut in martie 2026.
CL 9 - Lot 3: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 7 Harlau - Cotnari (UAT Cotnari). Contractul, in valoare de 47,42 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in mai 2025.
![]() CL 9 - Lot 4: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 7 Harlau - Cotnari (UAT Ceplenita). Contractul, in valoare de 46,84 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in martie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in iunie 2025.
CL12: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 10 Pascani (UAT Pascani si Valea Seaca). Contractul, in valoare de 92,77 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in iunie 2022 si are termenul de finalizare prevazut in mai 2025.
CL13: Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 11 Oteleni - Conducta Timisesti (UAT Oteleni). Contractul, in valoare de 172,93 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in iulie 2023 si are termenul de finalizare prevazut in noiembrie 2025.
CL 14 - Lot 1: Instalatie de valorificare energetica a namolurilor si statii de epurare in judetul Iasi (instalatie de uscare si valorificare namol, cu capacitatea de 25.792 t/an). Contractul, in valoare de 68,41 milioane de lei (fara TVA), a fost semnat in mai 2024 si are termenul de finalizare prevazut in octombrie 2026.
Contractele de lucrari CL10 - Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 8 Voinesti - Garbesti (32,65 milioane de lei) si CL 11 - Extinderea sistemului de apa si canalizare in judetul Iasi, Axa 9 Podu Iloaiei - Targu Frumos (46,2 milioane de lei), au fost finalizate si receptionate in 2024.
Cele 10 contracte de furnizare au fost finalizate.
Contractul de servicii CS1, ce prevede asigurarea asistentei tehnice si supervizarea executiei lucrarilor, in valoare de 30,2 milioane de lei (fara TVA), va fi incheiat in aprilie 2030, odata cu intregul proiect regional.
![]() PSA pentru toate cele 92 de sisteme centralizate APAVITAL SA
Compania APAVITAL SA Iasi are elaborate planuri de siguranta a apei (PSA) pentru fiecare sistem de aprovizionare cu apa pe care il are in exploatare, respectiv 27 PSA pentru cele 92 sisteme centralizate de alimentare cu apa potabila (pentru 92 comune si orase), un plan de siguranta al apei fiind intocmit pentru mai multe sisteme de alimentare cu apa care utilizeaza aceeasi sursa de apa.
"Planurile pentru sistemele de aprovizionare cu apa aflate in exploatare au fost intocmite si trimise pentru avizare la directiile de sanatate publica judetene in termenul de 270 de zile de la publicarea Ordinului nr. 2.721/2.551/2.727/2022, prevazut de acesta, respectiv 28 iulie 2023. Pentru fiecare etapa a lantului de aprovizionare cu apa (captare apa, tratare, distributie) au fost identificate pericolele (fizice, chimice, microbiologice, radiologice) si au fost analizate, respectiv s-a facut evaluarea riscurilor: evaluarea probabilitatii, a nivelului riscului pentru fiecare pericol identificat care afecteaza sistemul si consecintele acestuia, respectiv gravitatea efectului).
Furnizarea, tratarea si distributia apei destinate consumului uman fac obiectul unei abordari bazate pe riscuri care acopera intregul lant de aprovizionare cu apa, de la bazinul hidrografic, trecand prin captarea, tratarea, inmagazinarea si distributia apei pana la robinetul consumatorului. Astfel, planurile de siguranta a apei intocmite de catre furnizorii de apa trebuie completate in cursul anului 2028, pe baza evaluarii riscurilor din bazinele hidrografice, ce trebuie realizata de catre autoritatea competenta de gospodarire a apelor pana la data de 1 iulie 2027. Ulterior, planurile vor fi revizuite si reavizate din 6 in 6 ani sau ori de cate ori intervin modificari in sistemul de aprovizionare cu apa. De asemenea, evaluarea riscurilor care vizeaza sistemele de distributie interioara a apei se realizeaza pana la data de 1 Ianuarie 2029 de catre directiile de sanatate publica judetene.
Prin urmare, PSA-urile intocmite si avizate pana in prezent de APAVITAL SA se vor actualiza prin completare cu evaluarea riscurilor din bazinele hidrografice si cele aferente retelelor de distributie interioara a apei", a precizat dr. ing. Mihail Dorus, directorul general al APAVITAL SA.
![]() Necorelarea dezvoltarii rezidentiale in zonele periurbane cu PUG-urile localitatilor genereaza risipa de apa
Sistemele de alimentare cu apa din aria de operare a APAVITAL SA deservesc zone urbane si zone rurale. Potrivit operatorului, pentru zonele urbane concentrate nu sunt probleme in deservirea cu apa a populatiei pe parcursul unui an calendaristic, indiferent daca anii sunt secetosi sau ploiosi. In schimb, in zonele periurbane unde s-au dezvoltat intensiv constructiile de locuinte, fara a exista o corelare cu PUG-urile localitatilor, exista o risipa a apei potabile, pentru utilizarea acesteia in scopul irigatiilor, aspect disociat cu capacitatile sistemelor realizate de Unitatile Administrativ Teritoriale. "In acest fel, volumele de apa potabila se epuizeaza rapid si apar nemultumiri ale utilizatorilor. In zonele rurale, efectul cumulat al modificarilor climatice - temperaturi extreme si lipsa precipitatiilor genereaza consumuri de apa in exces pentru a asigura irigarea culturilor de legume, in lipsa unor alternative de apa din surse de suprafata sau subterane", a precizat dr. ing. Mihail Dorus.
Potrivit managerului, in Raportul "Towards Efficient use of water resources in Europe" se arata ca "Europa trebuie sa-si redubleze eforturile de utilizare mai eficienta a apei pentru a evita subminarea economiei sale, se afirma in noul raport al Agentiei Europene a Mediului (AEM). Utilizarea ineficienta a apei are consecinte semnificative asupra resurselor de care au nevoie ecosistemele si oamenii, elemente esentiale ale productivitatii si securitatii europene".
Astfel, APAVITAL SA a aplicat, in anul 2022, restrictii in utilizarea apei potabile pentru un numar de 20 de sisteme de alimentare cu apa potabila (din 74 aflate in functiune), conform comunicatelor transmise autoritatilor locale, si rezultatele au fost raportate institutiilor de gospodarire a apelor fara a avea un efect suport, intrucat volumele de contorizare la surse sunt disponibile atat pentru Apele Romane cat si pentru APAVITAL SA.
"Solutiile propuse de APAVITAL SA autoritatilor judetene au vizat integrarea investitiilor judetului Iasi, pentru a aduce apa potabila locuitorilor din judet prin actualele si noile conducte, solicitand ANIF si Apele Romane sa creeze facilitati fermierilor, populatiei sa utilizeze apa pentru irigatii din rauri, surse subterane neutilizate, astfel incat efortul de potabilizare si transport pe care il va realiza societatea noastra si in acest an al schimbarilor climatice sa fie strict rationale si sustinute de celelalte institutii. Nu in ultimul rand, am solicitat implicarea Universitatii de Stiintele Vietii «Ion Ionescu de la Brad» din Iasi, care detine experienta tehnica privind plantele care utilizeaza consumuri mici de apa in vederea degrevarii consumului de apa potabila etc.), Universitatii Tehnice «Gheorghe Asachi», Facultatea de Hidrotehnica, Geodezie si Ingineria Mediului si Facultatea de Constructii si Instalatii, Inginerie Chimica si Protectia Mediului pentru a contribui la suportul viitorului judetului Iasi", a adaugat managerul APAVITAL SA.
![]() Utilizarea apei uzate in agricultura poate fi o alternativa promitatoare
Proiectele de eficientizare a consumului de apa prin utilizarea apei uzate in agricultura sunt strans legate de cadrul legal reglementat la nivelul Romaniei. In prezent la nivelul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor s-a initiat proiectul unei hotarari de guvern privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerintele minime pentru reutilizarea apei.
"APAVITAL SA are capacitatea de a furniza cantitati semnificative de ape epurate pentru a fi utilizate in agricultura si in acest scop trebuie analizate si aplicate toate masurile de reducere la minim a riscurilor pe care le pot aduce pentru sanatatea umana, sanatatea animala sau pentru mediu. Reutilizarea apei uzate epurate, poate reprezenta o alternativa promitatoare daca se adopta acte legislative sau standarde nationale in acest sens poate de asemenea contribui la promovarea Economiei Circulare prin recuperarea nutrientilor din apele recuperate prin aplicarea cu apele recuperate asupra culturilor prin tehnici de fertilizare si renuntarea la nutrienti chimici suplimentari. Nivelul redus al investitiilor in reutilizarea apelor in agricultura, comparativ cu investitiile pentru realizarea si modernizarea statiilor de epurare urbane au fost identificate la majoritatea statelor ca motive principale ale nerealizarii reutilizarii apelor uzate in agricultura", a explicat dr. ing. Mihail Dorus.
![]() Impact major al impozitului pe constructii speciale asupra costurilor APAVITAL SA
Compania APAVITAL SA a incheiat anul 2024 cu o cifra de afaceri de aproape 450 de milioane de lei, in crestere cu 18% fata de nivelul de 381,4 milioane de lei realizat in anul precedent. Pentru urmatorii doi ani, conducerea operatorului regional estimeaza o evolutie constanta a rulajului, care ar putea ajunge la 558,9 milioane de lei in 2025, respectiv la 648,8 milioane de lei in 2026.
"Impactul impozitului pe constructii speciale va fi unul semnificativ, din calculele preliminare (inca nu au aparut normele de aplicare) estimam o cheltuiala suplimentara de aproximativ 23 milioane de lei, in 2025. Desigur, aceasta cheltuiala va fi introdusa in strategia tarifara prin revizuirea planului de afaceri, deoarece legislatia prevede obligativitatea fundamentarii de tarife, astfel incat nivelul si structura acestora sa acopere costul justificat economic al furnizarii/ prestarii serviciului", a precizat dr. ing. Mihail Dorus.
|