RoCoach & Novel: Romanii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor |
![]() |
![]() |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de AG&F 27 Iun 2025 09:44 |
![]() Reticenta privind impactul AI asupra joburilor creste odata cu varsta si este mai accentuata in randul persoanelor cu educatie preuniversitara. In schimb, in randul utilizatorilor activi ai noii tehnologii aproape 67% vad AI ca o mare oportunitate, comparativ cu doar 18,7% in randul celor care au auzit despre aceasta tehnologie, dar nu au utilizat-o niciodata.
Nu doar locurile de munca genereaza preocupari in randul romanilor, ci si modul in care AI ar putea fi folosit in evaluarea performantei profesionale. Doar 20,2% dintre cei chestionati sunt de acord ca AI-ul sa faca singur evaluari, fara interventie umana, in timp ce aproape 40% accepta ca AI-ul sa contribuie la evaluarea lor doar impreuna cu analiza superiorului ierarhic. Peste 35% dintre romani declara ca nu sunt confortabili cu evaluarea automata si o resping total.
Romanii cer statului sa sprijine formarea profesionala in AI
Mai mult de jumatate dintre romani (64,6%) considera ca statul ar trebui sa sprijine activ formarea profesionala legata de AI, mai ales in cadrul industriilor strategice (36,9%), sau in relatie cu prevenirea somajului tehnologic (27,7%). Perceptia publica indica astfel o asteptare clara privind rolul statului in pregatirea economiei pentru schimbarile aduse de AI, iar tinerii (18-29 de ani) sunt segmentul cel mai vocaI, 45% dintre ei considerand ca AI poate deveni o componenta strategica pentru competitivitatea Romaniei. Astfel, asteptarea lor este ca statul sa creeze o strategie care sa stimuleze investitiile private, inovatia si dezvoltarea specialistilor, pentru ca Romania sa nu ramana in urma in noua economie globala bazata pe AI.
"Cercetarea confirma ca romanii nu sunt refractari la schimbare, dar cer echilibru si protectie. Vedem o societate care nu respinge AI-ul, ci cauta repere clare pentru a-l integra sanatos in viata profesionala. Iar in fata unui fenomen care schimba paradigme, avem datoria sa construim mai mult decat competente tehnice - avem datoria sa cultivam discernamant, adaptabilitate si leadership uman. Cred ca Romania are oportunitatea de a construi un model de integrare inteligenta a noilor tehnologii: prin educatie, reconversie profesionala si politici de reducere a decalajelor digitale", spune Mihai Stanescu (foto), fondatorul RoCoach, prima companie de coaching din Romania si dezvoltator al Organizational Transition Quotient (ORQ).
In contextul polarizarii sociale, evidentiata mai ales pe parcursul ultimului proces electoral, RoCoach si Novel Research lanseaza studiul privind perceptia romanilor asupra inteligentei artificiale - o cercetare care nu analizeaza doar atitudinile fata de tehnologie, ci reflecta, in profunzime, felul in care romanii isi proiecteaza viitorul intr-o societate in schimbare accelerata. AI-ul devine, in acest moment, nu doar un subiect tehnologic, ci un barometru al increderii, al educatiei digitale, al anxietatii sociale si al capacitatii noastre de adaptare.
Prin aceasta initiativa, RoCoach si Novel Research isi propun sa deschida un spatiu de dialog intre decidenti, mediul de afaceri si societate, in jurul unui subiect care, in viitorul apropiat, poate genera un impact social fara precedent.
"Ne-am dorit ca acest studiu sa exploreze implicatiile sociale ale unei tehnologii care schimba deja economia, piata muncii si modul in care interactionam. Rezultatele arata o societate polarizata nu doar politic, ci si digital, cu diferente majore intre generatii, regiuni si niveluri de educatie. Intr-un astfel de context, AI-ul poate fi fie catalizator al incluziunii, fie amplificator al excluderii. Pentru ca Romania sa navigheze cu succes aceasta tranzitie, avem nevoie de politici coerente, lideri conectati la realitate si decizii care sa tina cont de perceptia si nevoile reale ale oamenilor", spune Marian Marcu, Managing Partner Novel Research.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 800 de persoane din mediul urban, cu varste intre 18 si 64 de ani, active profesional si utilizatoare de internet. Datele au fost colectate in perioada mai-iunie 2025, prin metoda CAWI (Computer Assisted WEB Interviews).
|