AMCHAM: Comisia Europeana asteapta un plan credibil din partea Romaniei la ECOFIN |
Actualitatea interna Publicat de AG&F 16 Iun 2025 08:48 |
![]() tensiunea in societate si transmite semnale negative catre partenerii institutionali, finantatori si agentiile de rating.
In acest context, in numele celor peste 600 de companii membre active in Romania in 32 de sectoare economice, transmitem un apel la aliniere pentru adoptarea solutiilor de care Romania are nevoie urgent.
Mediul de afaceri vrea ca interesele si bunastarea Romaniei sa fie puse mai presus de agende politice si solutiile care vor fi adoptate sa nu conduca la adancirea dezbinarii din societate. Mizele negocierii trebuie sa depaseasca logica electorala si orgoliile personale.
Pentru noi, la nivelul comunitatii de afaceri, este clar ca Romania nu mai are luxul de a amana deciziile dificile si de a tergiversa asumarea unor politici care sa raspunda si urgentelor momentului, cat si unei viziuni coerente pentru parcursul economic al tarii pe termen lung. Comisia Europeana asteapta un plan coerent din partea Romaniei la reuniunea Consiliului Afaceri Economice si Financiare (ECOFIN) din data de 8 iulie, iar Agentia de Rating Fitch a transmis ieri un mesaj de ingrijorare in perspectiva emiterii raportului de evaluare pe 15 august.
Astfel, sub presiunea riscurilor majore care planeaza asupra economiei, consideram ca singura varianta viabila este ca Romania sa pastreze ceea ce s-a dovedit benefic pana acum si sa evite orice ar putea agrava situatia. In niciun scenariu Romania nu isi permite retrogradarea la junk, intrarea in incapacitate de plata, suspendarea fondurilor europene sau franarea economiei prin masuri contraproductive.
Din aceasta perspectiva si pentru deblocarea dialogului pe temele fiscal-bugetare, AmCham Romania reafirma cota unica de impozitare drept cea mai potrivita varianta pentru depasirea acestui impas,
concomitent cu restructurarea urgenta a cheltuielilor publice. Reducerea semnificativa a risipei cu prioritizarea clara a destinatiei alocarilor bugetare este temelia unei redresari durabile. Nu exista o alternativa
viabila fara acest pas, alaturi de asumarea unor masuri reale si curajoase pentru reducerea evaziunii fiscale si a decalajului de TVA.
Beneficiile pe care cota unica le-a generat in cresterea economica a Romaniei sunt incontestabile: extinderea semnificativa a clasei de mijloc, cresterea participarii pe piata muncii, reducerea muncii la negru,
intensificarea convergentei economice reale. Cota unica ramane unul dintre putinele avantaje competitive pe care Romania le mai are in regiune, in competitia pentru mentinerea si atragerea de investitii. Este un sistem simplu, transparent si predictibil, usor de administrat, atat pentru stat, cat si pentru contribuabili.
AmCham Romania sustine aplicarea unei cote unice generalizate pentru toate categoriile de venit, cu eliminarea tuturor portitelor si exceptiilor pentru a permite o colectare superioara si concentrarea
eforturilor pe reformele structurale reale. Echitatea sociala, un deziderat legitim pentru reprezentantii statului, poate fi asigurata in mod foarte eficient de cota unica generalizata cu aplicarea de deduceri
pentru salariile mici. Prin contrast, introducerea unui sistem progresiv de impozitare in acest moment de incertitudine fiscala si macro-bugetara va determina, mai degraba, o accentuare a dezechilibrelor. Tarile care au trecut la impozitarea progresiva au facut-o doar dupa perioade lungi de tranzitie, cu pregatiri tehnice serioase si campanii ample de informare a contribuabililor. Romania nu este intr-o astfel de situatie inca. In actualul context marcat de urgenta corectarii unui deficit bugetar excesiv intr-un interval scurt, impozitarea progresiva nu reprezinta o solutie reala. Nu va aduce o crestere a colectarii, nu va corecta cauzele dezechilibrelor ci doar deviaza atentia de la reformele structurale.
Este esential ca viitorul pachet de masuri economice si fiscale sa aiba in vedere nu doar suplimentarea veniturilor bugetare pe termen scurt, ci si evolutia ulterioara a economiei. Fara asigurarea unui cadru atractiv pentru investitii, in care sectorul privat sa performeze, riscul este ca eventualele cresteri de taxe sa nu aduca mai multe fonduri la bugetul de stat, ci sa sufoce si sa contracte economia.
|