Agenda Constructiilor
Luni, 08 Septembrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - INFRASTRUCTURA - MTI: Investitii si digitalizare in infrastructura feroviara, pana in 2030
MTI: Investitii si digitalizare in infrastructura feroviara, pana in 2030
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 08 Sep 2025 06:20
Infrastructura feroviara din Romania trece printr-un amplu proces de modernizare, etapizat si aliniat la strategiile europene de transport durabil. Proiectele aflate in pregatire sau executie - de la reabilitarea coridoarelor pan-europene, electrificarea unor linii importante si modernizarea Garii de Nord, pana la dezvoltarea infrastructurii feroviare din Portul Constanta - sunt finantate preponderent din fonduri europene (CEF, POIM, PT, PNRR), completate de alocari de la bugetul de stat. Ritmul lucrarilor este, insa, influentat de factori structurali, precum contestatiile la licitatii, exproprierile, avizele de mediu sau relocarile de utilitati si situri arheologice, ceea ce duce la intarzieri si la riscul de decalare a termenelor. In pofida provocarilor, primele rezultate sunt vizibile: portiuni noi de linie dubla, pasaje moderne, tuneluri si viteze crescute la standarde europene. In paralel, autoritatile pun accent pe digitalizare, inovatie si un transport feroviar verde, care sa sustina conectivitatea regionala, mobilitatea urbana si competitivitatea economica. Toate proiectele de investitii sunt lansate si derulate de CFR SA, in conformitate cu Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare si aprobate in cadrul Master Planului General de Transport (MPGT), actualizat prin Programul Investitional, care redau etapizarea lor pe o perioada care se intinde pana in anul 2030.
 
Potrivit Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), infrastructura feroviara va fi modernizata etapizat. Incepand cu anul 2025 vor fi dati in exploatare 88 km de linie dubla din 141 de km de cale ferata de pe sectiunea km 614 - Simeria, iar ulterior, in functie de evolutia lucrarilor pana la receptia la terminare, vor fi date in exploatare sectiuni de cale ferata de pe tronsoanele Brasov - Sighisoara, Cluj-Napoca - Episcopia Bihor si Caransebes - Arad. Astfel, printre proiectele feroviare majore aflate in derulare se afla:
• reabilitarea liniei de cale ferata Brasov - Simeria, sectiunea Sighisoara - Coslariu, este aproape finalizata (99,91% - stadiu fizic). Au fost efectuate receptii finale pe loturile de lucrari de infrastructura, suprastructura si lucrari civile, respectiv: Lot Coslariu - Micasasa (aprilie 2023), Lot Micasasa - Atel (martie 2024) si Lot Atel - Sighisoara (mai 2023). Mai sunt de finalizat lucrarile/ testarile aferente Lotului de instalatii, semnalizare, sistemului ERTMS nivel II. Se estimeaza efectuarea receptiilor la terminare pentru Lot ERTMS in decembrie 2025. Proiectul beneficiaza de finantare prin CEF1 2014-2020;
• reabilitarea liniei feroviare Brasov - Simeria, sectiunea Coslariu - Simeria, este aproape finalizata (stadiu fizic 99,90%). Au fost efectuate receptii finale pe loturile de lucrari de infrastructura, suprastructura si lucrari civile, respectiv: Lot Vintu de Jos - Coslariu (decembrie 2023) si Lot Vintu de Jos - Simeria (decembrie 2023). Mai sunt de finalizat lucrarile/ testarile aferente Lotului de instalatii, semnalizare, sistemului ERTMS nivel II. Se estimeaza efectuarea receptiilor la terminare pentru Lot ERTMS in decembrie 2025. Proiectul beneficiaza de finantare prin POIM 2014-2020 si PT 2021-2027 (fazat);
• electrificarea liniei de cale ferata Doaga - Tecuci - Barbosi, inclusiv dispecer feroviar Galati (stadiu fizic 89,41%). Proiectul este finantat integral de la bugetul de stat;
• reabilitarea liniei de cale ferata Brasov - Simeria, tronsonul Brasov - Sighisoara (stadiu fizic 53,35%). In prezent, proiectul este finantat de la bugetul de stat, prin transferuri necesare sustinerii derularii proiectelor aprobate la finantare in cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF).
• reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta. Se realizeaza lucrari in statiile de cale ferata Fetesti si Ciulnita (stadiu fizic 75%). Proiectul este finantat din fonduri externe nerambursabile, prin POIM 2014-2020, PT 2021-2027 si de la bugetul de stat (proiect fazat);
• modernizarea liniei feroviare Caransebes - Timisoara - Arad (stadiu fizic - 15,73%), proiect finantat din PNRR si contributie publica nationala;
• electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor (stadiu fizic - 18,36%). Proiectul este finantat prin PNRR, cu contributie publica nationala;
• modernizarea infrastructurii feroviare in Portul Constanta (stadiu fizic - 9%). Proiectul a fost impartit in mai multe etape, fiind finantat prin CEF2 2021-2027. Pentru etapa I - Valu lui Traian, a fost semnat un contract de finantare prin CEF, ce este in derulare. In cadrul acestui proiect aferent etapei I, in 2024 a fost semnat contractul de proiectare si executie lucrari si in prezent se deruleaza etapa de proiectare. Anul 2027 este aferent finalizarii lucrarilor din etapa I.
Pentru etapa II, Valu lui Traian - Palas, a fost semnat un contract de finantare prin CEF, ce este in derulare. In cadrul acestui proiect aferent etapei I, in 2025 a fost semnat contract de proiectare si executie lucrari si in prezent se deruleaza etapa de proiectare. Anul 2028 este aferent finalizarii lucrarilor din etapa II. 
• modernizarea/ consolidarea/ reabilitarea Statiei CF Gara de Nord Bucuresti - Faza 1. Contractul este in derulare, in etapa de proiectare. Proiectul este finantat prin PT 2021-2027 (50%) si de la bugetul de stat (50%);
• reabilitarea liniei feroviare Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebes, parte a Coridorului Orient/Est - Mediteranean. Sunt in procedura de achizitie contractele de lucrari de proiectare si executie (5 loturi). Proiectul este finantat din fonduri externe nerambursabile prin PT 2021-2027 si de la bugetul de stat;
• reabilitarea liniei de cale ferata Darmanesti - Vicsani - Frontiera. Este in derulare procedura de achizitie pentru contractul de proiectare si executie. Proiectul este finantat din fonduri externe nerambursabile, prin CEF, si de la bugetul de stat;
• modernizarea infrastructurii de cale ferata dintre statiile CF Bucuresti Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontiera - lucrari in executie. Proiectul este finantat din CEF si de la bugetul de stat;
• implementarea masurilor necesare asigurarii functionalitatii sistemului ERTMS pe Coridorul IV (Frontiera - Curtici - Simeria - Sighisoara - Brasov - Predeal - Constanta), certificarea si autorizarea punerii in functiune a subsistemelor feroviare. Contractul de proiectare si executie pentru Lotul 1 a fost semnat in 2025. Sunt in pregatire documentatiile de achizitie pentru Loturile 2 si 3. Proiectul este finantat prin PT 2021-2027 si de la bugetul de stat.
 
 
Provocari si progrese in infrastructura CFR
Proiectele de investitii pentru reabilitarea/ modernizarea liniilor de cale ferata Brasov - Sighisoara, Caransebes - Arad, Cluj - Episcopia Bihor, km 614 - Simeria au un impact pozitiv in cadrul procesului de modernizare a infrastructurii feroviare din Romania, cu atat mai mult cu cat acestea fac parte din reteaua europeana de transport feroviar. Potrivit MTI, principalele provocari in cadrul acestor proiecte au constat in construirea de linii noi de cale ferata, lucrari de arta noi - poduri, tunele, pasaje rutiere denivelate etc., care s-au confruntat cu dificultati generate de necesitatea obtinerii de noi avize si autorizatii impuse de autoritatile locale, de noi studii geotehnice impuse de structurile geologice geomorfologice si hidrologice identificate in ampriza lucrarilor, proceselor de relocare situri arheologice, relocari de utilitati de distributie de la Transelectrica, Transgaz etc., scoaterea din circuitul forestier a noi suprafete. 
Lucrurile pozitive s-au inregistrat odata cu darea in exploatare pana in prezent a 88 km linie dubla din 141 km pe sectorul feroviar km 614 - Simeria. Au fost realizate variante noi de traseu, pasaje superioare si inferioare, tuneluri de cale ferata etc. care contribuie la scurtarea si optimizarea lungimii traseului in scopul cresterii vitezei de circulatie prevazuti de standardele europene de interoperabilitate.
In plus, proiectele tip "Quick Wins" vor aduce beneficii reale si imediate, fiind interventii punctuale la infrastructura si suprastructura caii ferate pentru remedierea restrictiilor de viteza, linia de cale ferata fiind astfel adusa la parametrii proiectati.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
TotalEnergiesALLBIMBIMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
AUGUST 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 192 (August 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Eco Garden Construct
CONCEPT STRUCTURE
Acvatot 2019
Daikin
MAKITA
SIGM
quadratum
concelex
Arduro
EDIT-Structural
EURO BUILD
BogArt
ELECTROGRUP
ERBASU CONSTRUCT
strabag nivel 1
Ubitech
GEWISS
AED
TECNIC
noark
CDS
theda mar
MCA
KADRA
leviatan

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor