Caterpillar aduce un nou concept de comunicare intre operatori, masini si antreprenor |
Utilaje & Echipamente Publicat de AG&F 16 Iun 2025 09:01 |
![]() Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur Romania si Republica Moldova, anunta un nou concept comunicare intre masini si operatori, dar si intre operatori, masini si antreprenori. Compania ii va ajuta pe cei care folosesc utilajele Cat sa monitorizeze activitatea din teren, in asa fel incat investitiile in aceste utilaje sa fie cat mai rentabile.
Ce inseamna o suta de ani de Caterpillar?
- O suta de ani inseamna sa numaram de la 1 pana la 100. Este simplu. In fiecare an si fiecare cifra, fiecare numar este diferit. Inseamna 100 de ani care au fost diferiti, 100 de ani care au fost concentrati pe a face viata oamenilor mai usoara. Simtim responsabilitate? Da. Mandrie? Mai mult, poate. Viitor? Este clar, inca 100 de ani. Suntem responsabili pentru tot ceea ce a fost si suntem responsabili si pentru ceea ce urmeaza sa fie, asta cred ca este lucrul cel mai important. 100 de ani care au pregatit urmatorii 100 de ani.
Care sunt produsele varf de gama in Romania?
- Daca vorbim din punctul de vedere al unitatilor vandute, buldoexcavatorul este varful de gama, reprezentand cam o treime din utilajele din piata de constructii din Romania, dar in acelasi timp intram, avand in vedere proiectele de infrastructura, pe gama utilajelor de productie, utilajelor mai mari, precum excavatoare, buldozere, autogredere plus toate echipamentele care lucreaza in cariere.
![]() De ce ar alege un antreprenor Caterpillar si nu oricare alt competitor de pe piata? Ce va diferentiaza? Ce aveti in plus?
- De ce as alege Caterpillar? In primul rand as alege Caterpillar pentru ca este acea companie care a stiut sa puna impreuna oamenii si tehnologia, o companie care a stiut sa arate respect atat pentru oameni, cat si pentru mediul inconjurator, o companie care a stiut sa inoveze si o companie care a fost intotdeauna leader in ceea ce a facut. De ce sa alegem Caterpillar? Ei bine pentru ca, intr-un final, s-a demonstrat de-a lungul a 100 de ani ca aceasta este investitia cea mai buna pe care o pot face antreprenorii din constructii si nu este vorba despre costul de achizitie, ci despre toate costurile pe care le exploatarea unui utilaj Cat. Este vorba despre eficienta, este vorba despre rentabilitate. Intr-un final, vorbim de un utilaj sau de utilaje care iti pot garanta succesul in business.
Care este elementul esential al evenimentului „Zilele Portilor Deschise” pe care l-ati organizat cu ocazia implinirii a 100 de ani de existenta a companiei?
- 100 de ani sunt 100 de ani, realitatea este ceea ce traim astazi. Traim intr-o lume digitala, traim intr-o lume in care totul se schimba, iar viteza si modul in care se analizeaza informatia sunt din ce in ce mai importante. Venim cu un nou concept de comunicare intre masini si operatori, un nou concept de comunicare intre operatori, masini si antreprenori, un nou concept de comunicare intre masina, operator, antreprenor si Bergerat Monnoyeur. Acest element este nou si este vechi in acelasi timp. Ce este nou, este nivelul la care am adus acest mod de comunicare si de digitalizare a informatiei. Vom propune, incepand din acest an, rapoarte inclusiv cu alerte pentru antreprenori. Vor putea sa vada modul in care functioneaza utilajul respectiv, la ce parametri functioneaza, astfel incat sa fie cat mai eficient si sa poata sa faca fata concurentei din ce in ce mai puternice de pe piata constructiilor.
![]() Despre ce este vorba, concret?
- In Romania, utilajele lucreaza, in medie, cu 20% mai putine ore decat media Comunitatii Europene. O alta problema este ca timpul de lucru la ralanti este cu 50-60% peste media europeana. Deci sunt cazuri in care aceste utilaje nu sunt folosite eficient. Cand ne uitam la aceste statistici, tragem concluzia ca e ceva in neregula si aici intervine partea noastra de consiliere. Sunt cazuri in care, pur si simplu, masina sta cu motorul pornit. In alte tari, timpul de ralanti este undeva intre 10-12%, la noi este de 30%, poate mai mult. De aceea am pus la punct niste contracte in care asiguram conectivitate si rapoarte pentru clientul respectiv: le vom trimite alerte, vom anunta ca masina nu a lucrat suficiente ore sau ca are zeci de ore lucrate la ralanti. Mersul la ralanti uzeaza mai mult motorul decat mersul in regim normal. Apar astfel, costuri inutile, iar noi ne dorim sa ii sprijinim pe antreprenori sa le evite. Noi propunem acest nivel de alerte, insa, in final, decizia apartine antreprenorului. In mod normal, ar trebui sa fie contra cost, dar noi o vom face free of charge in Romania. Daca ei vor castiga bani, vor aprecia aceste servicii pe care le oferim si noi vom castiga, la randul nostru.
Unde se situeaza, in acest moment, piata utilajelor de constructii in Romania?
- In 2023 am avut un maxim al pietei de utilaje de cand avem cifre despre aceasta piata, cu valori undeva la 4.200 de utilaje noi vandute in Romania. Diminuarea subventiilor europene a dus la o scadere cu aproximativ 30% a pietei de utilaje din 2024. Multi poate au crezut ca este o piata care revine la normal, dar noi am anticipat - si asta am spus-o si anul trecut - ca piata va continua sa scada. De ce? Avem niste indicatori foarte clari si anume numarul de ore de functionare a utilajelor. Suntem market leader in piata, avem posibilitatea sa urmarim modul in care lucreaza masinile, orele lor de functionare, iar acest numar de ore este sub media europeana. In ultimii zece ani, pana in 2023, aproximativ jumatate din utilajele vandute in Romania au fost cumparate cu subventii europene. Mult mai important pentru noi si pentru tara in acelasi timp a fost modul de incarcare a acestor utilaje. Incarcarea acestor utilaje era si este in continuare departe de a fi optima. A fost unul din motivele care ne-a dus sa facem noi ipoteze de evolutie a pietei de utilaje in Romania. Dupa primul cuadrimestru piata din Romania inregistreaza un regres de 25% fata de 2024. Este un regres asteptat, numai ca amploarea lui este ceva mai mare decat ceea ce am anticipat noi pentru acest an. Mizasem pe o piata intre minus 15% si minus 20%, in comparatie cu anul 2024. Ceea ce pot sa spun cu siguranta este ca pe piata utilajelor din Romania exista potential de crestere, pana la undeva intre 8000 si 10.000 de utilaje pe an, de trei, de patru ori mai mult decat in momentul de fata. Acesta este modul in care noi vedem Romania, este foarte important, la fel cum sunt importante si planurile pe termen lung in business. Orice ar fi, Bergerat Monnoyeur va sustine intotdeauna Romania si potentialul pe care aceasta tara il are.
![]() Care sunt cauzele care au dus la aceste scaderi?
- Stiti poate mai bine ca mine problemele care au fost generate de prelungirea alegerilor, problemele pe care le avem in ceea ce priveste respectarea jaloanelor cerute de catre Comunitatea Europeana pentru eliberarea anumitor transe de subventii. Mai nou, suntem intr-o situatie in care nu avem o imagine clara in ceea ce priveste politica de investitii a viitorului guvern. Suntem intr-o perioada in care necunoscutele sunt multiple si asta se reflecta asupra dorintei clientilor de pe partea de constructii de a achizitiona utilajul. Achizitia in sine nu se face numai de dragul unui brand, achizitia in sine trebuie sa duca la castiguri, sa fie o activitate profitabila. Intelegem aceste dificultati ale clientilor si nu as spune ca aceste dificultati vor trece in urmatoarele luni. In perioada urmatoare cred ca vom asista la o stabilizare a pietei utilajelor undeva intre minus 30% si minus 40%, fata de 2024.
Ce ar trebui sa stie, in acest context, un antreprenor din domeniul constructiilor?
- Cred ca ar trebui sa stie ca avem un potential important de crestere in urmatorii 20 de ani. Pe langa potentialul de crestere, mi-as dori foarte mult ca educatia economica pentru antreprenori sa fie un pic mai accentuata, chiar daca vorbim, de exemplu, de firmele mici de constructii care cumpara un buldoexcavator sau un miniexcavator. Noi nu mergem pe ideea: ok, cumparati oameni buni, veniti si cumparati ca noi suntem cei mai buni, veniti si cumparati pentru ca oferim conditii de finantare nemaipomenite. Pentru noi important este ca cei care cumpara sa isi dezvolte un business sustenabil, un business care sa reziste si sa treaca proba timpului. A cumpara un utilaj, indiferent care este acesta, si sa nu-l folosesti, este o operatiune care poate nu se justifica. Desi, a investi in utilaje Cat s-ar putea sa fie o investitie la fel de buna ca investitia in aur. In perioadele in care inflatia este mare, iti pui problema si te gandesti ce se va intampla in viitor, este bine sa investesc? In ce este bine sa investesc, apropo de momentul actual? Si, sigur, aici vine partea noastra, iar o investitie intr-un utilaj performant, intr-un utilaj care isi pastreaza valoarea, este o chestie care este buna in acest moment. Dar daca nu lucrezi cu el, trebuie sa te gandesti bine cum vei face.
![]() Se lucreaza suficient, Romania poate lucra mai mult, in acest moment, la marile proiecte de infrastructura? Ce lipseste Romaniei sa fie mai performanta in domeniul dezvoltarii marilor proiecte?
- Antreprenorii care sunt acum prezenti in Romania, construiesc mult mai repede. Acum nu mai avem nevoie de ani de zile ca sa construim 30 de kilometri, 40 de kilometri de autostrada. Faptul ca au fost impartite pe segmente mai mici, faptul ca se poate lucra din mai multe parti este un lucru care este foarte bun pentru Romania. Insa, disponibilitatea fondurilor este esentiala. Vin bani europeni, dar trebuie sa existe si capacitatea de a cofinanta proiectele de investitii. Si in plus, avem nevoie de investitii, iar pentru asta trebuie predictibilitate, trebuie forta de munca inalt calificata. Noi investim, spre exemplu, in calificarea mecanicilor, peste o suta de ore de training pe an. Avem un sistem cu diagnosticarea la distanta si inclusiv cu repararea la distanta a utilajelor. Astfel, se castiga timp, se castiga bani. Avem curajul si am inscris operatori din Romania pentru competitia mondiala a operatorilor care manevreaza utilaje. Dar avem nevoie, in continuare, de oameni care sunt pregatiti, iar acest lucru este valabil nu numai in domeniul utilajelor de constructii.
Aveti o scoala unde ii pregatiti pe cei care manevreaza utilaje.
- Sunt inclusiv romani care au venit din alte tari pentru a face Scoala Operatorilor. Ne-au spus ca, avand o astfel de diploma, se pot angaja in alte tari, pentru ca sunt calificati. Noi incercam sa ii incurajam pe oameni sa vina la noi, de asta investim in ei, ii luam, ii formam, asa functioneaza sistemul privat de business.
![]() In contextul discutiilor despre decarbonizare la nivelul Uniunii Europene, ce face compania pentru a tine pasul cu normele care urmeaza a fi impuse?
- Suntem total aliniati cu aceste norme. Caterpillar a demonstrat, de-a lungul timpului, ca este un pionier al inovatiei si este un pionier in tot ce inseamna promovarea de solutii, tehnologii, moduri de lucru, astfel incat acestea sa fie cat mai eficiente si sa respecte intotdeauna normele de poluare. Suntem mai mult ca niciodata antrenati in acest program si un prim exemplu il aveti aici apropo de fuel consumption, care este iarasi un prim pas in a ne apropia de normele care sunt impuse de Uniunea Europeana. Avem variantele in care motoarele noastre, toate utilajele noastre pot folosi combustibili friendly cu mediul inconjurator si acesta este iarasi un lucru important: modul in care putem sa aprovizionam la nivel de tara aceste utilaje, cum putem sa le incarcam cu acest combustibil, combustibil mult mai putin poluant pentru mediul inconjurator. Suntem de asemenea angrenati in dezvoltarea si diversificarea produselor si utilajelor electrice sau hibride pe care le vom oferi in piata si pe care, de altfel, le si oferim in piata. Aici lucrurile se desfasoara conform planului si conform posibilitatilor existente in fiecare tara si pe fiecare santier. Dar da, suntem cu totul aliniati la normele europene privind decarbonificarea.
Nu va temeti de concurenta neloiala in privinta acestui aspect?
- Nu, nu ma tem de concurenta neloiala, Caterpillarul nu se teme de concurenta neloiala pentru ca unul din principiile noastre a fost intotdeauna transparenta, a fost intotdeauna sa aratam ceea ce inovam, modul in care poate fi folosit si poate fi folositor antreprenorilor din constructii. Concurenta neloiala nu este ceva ce luam in considerare, noi ne adresam unor parteneri de afaceri care sunt loiali, care sunt corecti si care inteleg ca alaturi de noi au un viitor asigurat si au ceea ce se cheama „peace of mind”, o liniste, atat din punct de vedere al conditiilor de mediu, dar si din punctul de vedere al utilizarii utilajelor, vorbim de safety, vorbim de costuri de operare si vorbim de tot ceea ce este in mediul inconjurator atunci cand iesi pe un santier.
Unde vedeti locul Romaniei in contextul viitoarei reconstructii a Ucrainei? Sunteti optimist in privinta participarii firmelor de constructii romanesti la reconstructia tarii vecine dupa incheierea razboiului?
- Sigur ca, avand in vedere pozitionarea noastra geografica, trebuie sa ne gandim la cum putem sa ne implicam cat mai mult. Am fost si suntem, asa cum este prezentat in toate comunicatele de presa, alaturi de vecinii nostri din Ucraina. Intr-un final, daca vorbim de cum putem sa-i ajutam si daca vrem sa participam la reconstructia Ucrainei, eu cred ca, la nivel declarativ, da. La nivel practic, aici este un pic mai complicat. Sa nu uitam ca suntem inca in razboi, nu reusim sa vedem luminita de la capatul acestui conflict iar, intr-un final, astfel de operatiuni au nevoie si de sprijin guvernamental. Nu este suficient ca un antreprenor sa-si doreasca sa participe. Sa nu uitam ca vorbim de alte teritorii, vorbim de o alta limba, vorbim de situatii financiare si economice care pot fi diferite. Si atunci, acesti antreprenori care isi doresc au sansa, dar numai si numai cu ajutorul guvernului, pentru a participa efectiv la reconstructia Ucrainei. Trebuie sa ne gandim la aceasta reconstructie, nu numai din punct de vedere al infrastructurii, desi vedem acest lucru, poate, mult mai evident in imaginile transmise, dar reconstructia unei tari se bazeaza si pe scoli, se bazeaza pe spitale, se bazeaza pe agricultura, deci putem sa participam, apropo de sfera in care putem activa, pe mult mai multe planuri, care sunt, poate, mai putin evidente pentru cei care lucreaza in domeniul constructiilor in acest moment.
*Articol preluat de la Agerpres.
|